با توجه به شرايط خاص اقتصادي و نبود سرمايه مناسب در حوزه فيلمسازي ، افزايش حمايت دولت در زمينه توليد و نمايش فيلمهاي برتر به تقويت بنيه صنعت سينما كمك مي كند.
به عقيده تعدادي از كارشناسان فرهنگي ، استفاده از سرمايه بخش خصوصي در جهت توليد فيلمهاي گونه گرا و اختصاص بودجه مناسب در حوزه توليد و نمايش فيلم با پشتوانه برنامه هاي شفاف و بدور از تبعيض ، عرصه توليد و نمايش را متحول مي سازد.
براساس برنامه هاي جديد معاونت سينمايي و تشكيل گروههاي مختلف سينمايي در بنياد سينمايي فارابي اين موضوع كه توليد فيلمها ي مختلف اعم از "كمدي" ، "دفاع مقدس" ، "جنايي"، "اجتماعي" و "هنري " در چرخه توليد قرار گيرد، پررنگ تر از گذشته مطرح است . اما به باور سينماگران ماهيت برنامه ها در اجرا مشخص مي شود و همه چيز به رفتار نهادهاي فرهنگي همچون بنياد سينمايي و نحوه حمايت اين مراكز از فيلمسازان بستگي دارد.
در اين شرايط تهيه كنندگان و توليد كنندگان فيلم براي كاهش خسارتهاي ناشي از گسترش "مخاطب گريزي " به آزادي عمل بيشتر و ارائه رويكردهاي نوين در عرصه توليد و نمايش فيلم نيازمندند.
با افزايش حساسيت هاي اجتماعي و التهابات سياسي، بر خلاف وعده هاي تعدادي از مسئولان سينمايي آهنگ تغييرات درحوزه سينما بسيار كند و روند توليد و نمايش فيلمهاي سينما با مشكل مواجه شده است .
نظارت بر روند فيلمنامه و مجوز ساخت و ارزيابي آثار ارائه شده براي دريافت تسهيلات در زمينه فيلمسازي و اكران فيلم از جمله فيلترهاي نظارتي دولت در اين بخش محسوب مي شود كه جريان توليد را تا حدود زيادي تحت الشعاع قرار داده است .
"منوچهر محمدي " مديرعامل سابق خانه سينما در اين باره مي گويد: سياستهاي حوزه سينما همواره به صورت كلي و بدون در نظر گرفتن جزئيات لازم مطرح مي شود.
وي ، صنعت سينما را به زنجيري كه حلقه اي از آن به عرصه " توليد و نمايش" مربوط است ، تشبيه كرد و افزود: توليد محصولات كيفي و فرهنگي از جمله شاخص هاي سياستهاي فرهنگي در جهت حمايت از آثار برتر سينمايي است .
تهيه كننده فيلم "ارتفاع پست" ، به فقدان قانون منسجم در ارتباط با حقوق آثار سينمايي در ايران اشاره كرد و افزود: در اكثر كشورها، سينماگران بخشي از سرمايه توليد را از سالنهاي سينما و نمايش و بخش ديگر را از حقوق آثار سينمايي كسب مي كنند ، اما در اين زمينه نتوانستيم دستاورهاي مثبتي كسب كنيم و فاصله زيادي با ديگر كشورها داريم .
"ابوالقاسم طالبي " كارگردان سينما نيز در گفت وگو با خبرنگار گروه هنري "مهر"، افزود: نظارت مردمي لازمه توليد آثار ارزشمند سينمايي است .
وي ، انزواي سينماگران خلاق را محصول نظارت افراد غيرمسئول ، نبود برنامه شفاف و تبعيض در سينما عنوان كرد و افزود: متاسفانه در طول سالهاي اخير، گروهي خاص با شيوه هاي غير علمي سينما را به مسيري نامعلوم سوق دادند.
به گفته اين كارگردان ، چالش هاي امروز نتيجه غفلت هاي گذشته و بي توجهي به نياز سينماگران است.
طالبي ، افزايش سالن ، ساماندهي به سينماهاي موجود ، تجهيز سالنها و سرمايه گذاري مناسب در حوزه توليد را از راهكارهاي رشد سينماي ايران برشمرد.
نظر شما